معرفی و جذب سفارش برای محصولات و کالاهایی که سازمان قصد فروش آن ها را دارد.
شرح وظایف بازاریاب تلفنی:
- بدست آوردن اطلاعات کامل از محصولات و خدمات شرکت و سوابق فعالیت آن
- انجام مکالمات تلفنی که از وی خواسته شده و خواندن دستورالعمل هایی که در خصوص محصول یا خدمات است و توضیح اطلاعات و ترغیب مشتریان خرید آن کالا یا خدمت
- تماس با شرکت ها یا اشخاص با تلفن جهت ترغیب آن ها به فروش یک محصول یا خدمت
- توضیح در خصوص محصول یا خدمت و قیمت آن و پاسخ به سوالات مشتریان
- بدست آوردن اطلاعات کاملی از مشتریان از جمله نام آن ها، آدرس ، تلفن ، ایمیل و ... و شیوه پرداخت آن ها
- ذخیره سازی اطلاعاتی مشتریان و واکنش افرادی که با آن ها تماس گرفته شده است
- تطبیق دادن خریداران جهت تعیین هدف بهتری برای فروش اختصاصی به افراد و customize کردن تارگت فروش
- بدست اوردن دیتابیس از مشتریان بالقوه سازمان از منابعی مثل دفترچه های تلفن، اینترنت، سازمان های فروشنده دیتابیس ، لیست فروش سایر سازمان ها و یا هر روشی که میتوان اطلاعات بدست آورد (با تایید مدیر)
- پاسخ کامل به تماس هایی که از سوی مشتریان بالقوه، که از طریق تبلیغات با محصول آشنا شده اند، گرفته می شود
- حفظ اطلاعات مربوط به تماس ها، خرید ها و سفارش ها
ابزار و تکنولوژی های مورد نیاز بازاریاب تلفنی:
- تماس گیرنده خودکار
- کامپیوتر های شخصی
- نرم افزار CRM
- نرم افزار مناسب برای ایمیل سازمانی: مثل Outlook
- نرم افزار های مربوط به مرکز تماس
- نرم افزار اکسل
دانش مورد نیاز بازاریاب تلفنی:
- فروش و مارکتینگ = دانش متدها و اصول برای معرفی، ترویج و فروش کالاها و خدمات ( شامل استراتژی ها و تاکتیک های مارکتینگ، معرفی محصول، تکنیک های فروش و سیستم های کنترل فروش ) روانشناسی فروش
- زبان انگلیسی = دانش در خصوص ساختار زبان شامل آشنایی با معنای کلمات و قواعد جمله سازی
- خدمات به مشتریان و پرسنل = دانش اصول و فرآیندهای آماده سازی خدمات برای مشتریان و پرسنل ( شامل سنجش نیازهای مشتریان، تعیین استاندارد های کیفیت خدمات و اندازه گیری رضایت مشتریان )
مهارت های بازاریاب تلفنی:
- فن بیان = صحبت کردن با دیگران به نحوی که اطلاعات را به آن ها منتقل نماید.
- ترغیب کردن = توانایی ترغیب کردن دیگران به اینکه رفتار یا ذهنیتشان تغییر کند.
- گوش دادن موثر = توجه دقیق به تمام حرف هایی که مردم می زنند، پرسش سوالات مناسب و قطع نکردن بی موقع صحبت.
- هوش اجتماعی = آگاه بودن نسبت به واکنش های افراد و علت واکنش ها در موقعیت های متفاوت
- درک مطلب = فهمیدن جمله های نوشته شده در متون کاری
توانایی های بازاریاب تلفنی :
- فن بیان = توانایی منتقل کردن اطلاعات و ایده ها در زمان صحبت کردن با دیگران
- درک زبانی = توانایی گوش دادن و فهمیدن اطلاعات و ایده هایی که در موقع صحبت کردن دیگران بیان می کنند.
- صراحت بیان = توانایی شفاف صحبت کردن به نحوی که بقیه دقیقا متوجه شوند.
- تمرکز انتخابی = توانایی تمرکز کردن بر یک وظیفه کاری در یک بازه زمانی بدون آشفته شدن ذهن.
- درک نوشتاری = توانایی خواندن و فهمیدن اطلاعات و ایده های ارائه شده در یک متن.
فعالیت های کاری :
- فروش به دیگران و تاثیرگذاری بر آن ها = ترغیب دیگران به خرید کالا و یا تغییر ذهنیت و رفتار های دیگران
- کار با کامپیوتر = استفاده از سیستم های کامپیوتری( شامل نرم افزار و سخت افزار) جهت وارد کردن داده ها و پردازش اطلاعات
- ارتباط برقرار کردن با افراد بیرون سازمان = ارتباط با افراد بیرون سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم مردم، دولت و سایر منابع بیرونی
- کسب اطلاعات = مشاهده، دریافت و به دست آوردن اطلاعات از هر منبع دیگری
- ایجاد و حفظ ارتباطات میان فردی = توسعه روابط کاری با دیگران و حفظ آن در طول زمان
- مستندسازی و حفظ اطلاعات = وارد کردن، حفظ، ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات در قالب نوشتاری ویا الکترونیکی
- ارتباط با سرپرست و همکاران = مهیا کردن اطلاعات برای سرپرست و همکاران از طریق تماس تلفنی در قالب فرم های نوشتاری و ایمیل
- پردازش اطلاعات = تدوین، کدنویسی، دسته بندی، محاسبات، جدول بندی، حسابرسی و تایید اطلاعات و داده ها
- تعیین اهداف، اعمال و رخدادها