چند نکته ای که اجرای صحیح آن، فرد را به یک کارشناس بازاریابی و یا فروشنده حرفه ای تبدیل میکند:
- سعی کنید استارت مکالمه رو طوری شروع کنید که از مشتری بخواین در مورد شما و محصولاتتون به چه اطلاعاتی نیاز داره.
- در صورت توهین مشتری به خدمات و محصولات شما، خونسردی خودتون رو حفظ کنید. قطعا دلیلی دارید که مشتری را قانع کند. همچنین از مشتری دلیل قانع کننده بخواهید.
- با دیگر همکاران و کارمندان همیشه هماهنگ باشید. ضد و نقیض میان حرفهای شما و همکارانتان در نظر مشتری بد جلوه میکند.
- طول مکالمه با مشتری رو زیاد نکنید. مکالمه زیاد مشتری شما را خسته میکند.
- اگه احساس میکنید گوینده و سخنران خوبی نیستید، به هیج وجه به سراغ فروش و بازاریابی نروید و این کار را به عهده نگیرید.
- سعی کنید هنگام پرزنت، ارزش های کاری مشتریان را پیدا کنید تا راحتر به چیزی که میخواهید برسید.
- از جملات تبلیغی اغراق آمیز مثل “ما بهترینیم” جدا اجتناب کنید.
- همه سوالات مشتری رو مستقیم و شفاف جواب بدهید.
- هنگام پرزنت مشتری سعی کنید که با هیجان و با اعتماد به نفس کامل حرف بزنید.
- اگه برای سوال مشتری جوابی ندارید، لطفا جواب رو حدس نزنید.
- قبل پرزنت مشتری جدید سعی کنید اطلاعاتی در مورد ایشان از منابع مختلف بدست بیارید.
- لطفا همه واقعیت ها در مورد محصول و سرویس های شرکت رو ارائه بدهید. هیچ محصول و سرویسی بی عیب و نقص نیست.
- مشتری رو با پیشنهادهای گوناگون گیج نکنید. در هر پرزنت سعی کنید فقط یک محصول یا خدمات رو معرفی نمایید.
- بابت سرویس و خدمات، قیمت های توهمی و عجیب ندهید. مشتری از قیمت بازار و کیفیت کار شما خبردار است.
- با همکارتان در مقابل مشتری بحث و جدال نکنید.
- هیچ وقت در مقابل مشتری سیگار نکشید. حتی با اجازه
- برای تداوم فروش محصولات و خدمات، سیستم ارتباط با مشتری یا اختصارا CRM رو راه اندازی کنید.
- از دادن تخفیف های هنگفت به مشتری جدا خودداری کنید. این کار باعث میشود که مشتری تصور کند شما کلاه بردار هستید.
- اگر نقدینگی شرکت با رکود و فروش هم کم شد، سرمایه باقیمانده را در حساب بانکی حبس نکنید. ادامه حیات فروش شما به تبلیغات بستگی دارد.
- اگر درصد فروش محصولات یا سرویس پایین آمد، دنبال عوامل حاشیه ای مثل قیمت یا رقیب نباشید. مهمترین عامل در فروش تبلیغات مناسب است.
- از شرکت کوکاکولا یا پپسی در جهان شناخته شده تر نداریم ! اما هنوز هزینه های هنگفتی رو بابت تبلیغات میپردازند.
- هیچ وقت به مشتری های همیشگی و قدیمی اکتفا نکنید و دنبال مشتری جدید باشید. البته بین ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد شرکت های بزرگ از حفظ مشتریان قبلی است.
- مهمترین قانون فروش: هرگز رقیب رو نکوبید!
- به جای تخفیف سعی کنید امتیاز بدهید . اگر تخفیف میدهید حتما امتیازی بگیرید و اگر تخفیف میدهید به شکلی عمل کنید که مشتری بگوید : واووو تخفیف گرفتم!
- اگر مشتری میگوید محصول گران است یعنی محصول ارزش محصول ندارد. پس ارزش محصول رو بالا ببرید و قیمت رو کم نکنید.
- قراداد را ابتدای جلسه رو ی میز نگذارید. این یعنی آماده ایم پولتان را بگیریم و مشتریان از اینکه پولشان رو بگیرند خوششان نمیاید.
- هیچوقت قرارداد خالی دست مشتری ندهید حتما فیلد های قرارداد رو پر کنید و آن را ارئه کنید .
- حواستون باشه در حین مذاکره ۴۰ ثانیه وجود داره که مشتری آماده است به شما بله بگوید اگر از دستش بدهید فروش را باخته اید.
- باید سیگنال ها رو تشخیص بدهید تابتوانید ۴۰ ثانیه رو تشخیص و قرارداد رو ببندید.
پیروز باشید